Verksamheten
Verksamhetsberättelse Brottsofferjouren Fyrbodal 2024

Vem Du än är, vad Du än varit med om
Vi lyssnar, vi dömer ingen, det kostar ingenting, Du kan vara anonym, Du väljer själv om Du vill polisanmäla.
Vi ger medmänskligt och praktiskt stöd till dig som är brottsutsatt, vittne eller anhörig. Vi finns med hela vägen fram till och efter en eventuell rättegång och skadeståndsprocess.
Brottsofferjouren är ett komplement och ett alternativ till myndigheternas stöd och vi har tystnadslöfte
Grunden i vårt arbete är FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Brottsoffer är enligt FN den som utsatts för brott, vittnen, anhöriga och andra som försökt ingripa vid brottet. Ett brottsoffer har en rad rättigheter, tillgång till rättvisa, stöd och ekonomisk kompensation
Partipolitisk, religiöst obunden ideell förening
Brottsofferjouren Fyrbodal är den största av landets 60 lokala jourer. För verksamheten finns en ideell styrelse, anställda samordnare och ideella stödjare som dels ger allmänt stöd och/eller stöd i domstol. Föreningens stadgar är gemensamma inom Brottsofferjouren Sverige.
Värdegrund

Bilden symboliserar Brottsofferjourens fyra ledord som
vägleder vårt arbete och uppdrag, både internt och
externt.
- Empatisk
- Engagerad
- Trovärdig
- Ansvarskännande
Medlemskap
Brottsofferjouren Fyrbodal är medlem i Brottsofferjouren Sverige och Arbetsgivarorganisationen Fremia (tidigare IDEA). Jouren har ca 300 medlemmar.
Styrelse
Ordförande:
Louise Eriksson
Vice ordförande
Ingeborg Lantz
Sekreterare
Dan Fogelberg
Ekonomi och Kassör:
Inger Taflin
CaLin AB Annelie Viken
Personalansvarig
Liselotte Cohén
Ordinarie ledamöter:
Åsa Marcus
Mona Dieng
Monica Nielsen Andersson
Johan Nilsson
Åsa Osbeck
Styrelsens uppdrag är att förvalta, bereda och verkställa de beslut som årsmötet
och styrelsen fattar. Styrelsen har ett kollektivt ansvar för föreningens arbete,
arbetsgivaransvar och arbetsmiljöansvar för anställd personal och stödjarna.
Revisorer
Ordinarie Stefan Olsson har granskat räkenskaperna.
Suppleant Gunilla Karlsson.
Valberedning
Kent Almkvist, Jenny Iodlovsky Norrby, Britt Älvsäter Thomasson.
Anställda
Brottsofferjouren Fyrbodal har fram till 31 december 2024 3 anställda på 1,75 % tjänst. Av dessa har två arbetat som samordnare på 50% vardera och en som administratör på 75%. En samordnare sa upp sin anställning då hon flyttar utomlands. Jouren anställde då en samordnare på 25% under November och December, för att bistå och upprätthålla kontakten med stödjarna.
Volontärer
Förutom jourens ca 30 stödjare som genomgått riksförbundets obligatoriska
grundutbildning, arbetar styrelsens ordförande och ledamöter, revisorer och
valberedare ideellt. Samtliga är medlemmar i föreningen, har avgivit skriftligt
tystnadslöfte och lämnat utdrag ur belastningsregistret. Nya stödjare utbildas kontinuerligt antingen via webbutbildningar i Brottsofferjourens kunskapsportal eller via Brottsofferjouren Sveriges digitala lektioner.
Antal styrelsesammanträden under året
Förutom årsmöte och konstituerande möte den 7 mars 2024 har 10
styrelsemöten hållits under verksamhetsåret.
Ekonomi
Kommunalt stöd
I BOJ Fyrbodal ingår 17 kommuner. IOP avtal, Idéburet offentligt partnerskap,
har tecknats med 11 av dessa. Övriga kommuner ger bidrag. Kommunala bidrag uppgår till 717 946 kr
Inger Taflin står som kassör för jouren i Fyrbodal. Tillsammans med Annelie
Viken på CaLin Konsult i Strömstad ser hon till att löner, räkningar och annat
betalas ut.
Statligt stöd
Från Brottsoffermyndigheten har erhållits 391.390 kr
Projekt
Brottsofferjouren Fyrbodal ansöker varje år medel från BROM
(Brottsoffermyndigheten) för olika projekt. Det kan dels vara för att utveckla
jourens interna arbete eller för en aktivitet på aktuellt tema för samtliga eller
några av kommunerna inom Fyrbodal. För 2024 beviljades medel för
genomförande av två projekt:
Temadag för volontärer och anställda, samt Samverkanskonferens våld i nära
relation
Viktigaste frågorna under 2024
Utveckling och uppföljning av arbetet i jouren
Med ny ordförande, nya styrelseledamöter och ny personalorganisation har 2024
varit ett händelserikt år på många sätt. Utöver de krav och förväntningar som
finns på styrelsen har vi också försökt fördela ansvarsområden och bildat
fokusgrupper inom styrelsen, se mer nedan. Ett annat mål har varit att ge
stödjarna mer tid och möjlighet att möta styrelsens ledamöter, få del av den
information som kommer centralt ifrån och samtidigt bli hörda utifrån de behov och önskemål som stödjarna tycker sig sakna.
Digitala möten har varvats med fysiska sammanträden. Utöver styrelsemöten har flera av ledamöterna, ibland tillsammans med personalen, deltagit i olika event, hållit föreläsningar, och på olika sätt presenterat jouren och dess verksamhet. Bland de aktiviteter som vi deltagit i kan Wilma memory run, En vecka fri från våld och Samverkanskonferensen för våld i nära relation i Fyrbodal särskilt nämnas.
Under året har flera nya stödjare utbildats. Några har valt att dra ned på sitt
engagemang eller fungerar som mentorer för de nykomna. Årets Eldsjälspris gick till Roy Andersson.
Styrelsen har fortsatt arbetet med att få in artiklar i Brottsoffertidningen, om än inte i samma utsträckning som tidigare.
Trycket på verksamheten har ökat och behovet av antalet stödjare ökar.
Samtidigt finns ett ökat intresse för information och besök från jouren av andra
föreningar. Den framtagna filmen som togs fram 2023 om Brottsofferjouren
Fyrbodals verksamhet har varit uppskattad och ett stöd i
marknadsföringsarbetet.
Organisationsutveckling
En omorganisation har initierats och tagits beslut om med planerad start 2025
01-01. Den har föregåtts av samtal med arbetsgivarorganisationen Fremia och
arbetsförmedlingen. Förhandlingar har gjorts med Unionen och anställda har
informerats. Riskbedömning och handlingsplan har också föregått beslutet.
Jouren har sett över rutiner och processer för att stärka upp och klargöra
arbetssätt och arbetsbelastning i kärnverksamheten samt sett över
verksamhetens behov utifrån de förväntningar som ställs på vår jour framöver.
Detta har bl a inneburit att mer fokus behövs på samordning och
informationskoordinering samt ökat behov av utåtriktade aktiviteter. Det har
utformats nya och tydligare arbetskravsbeskrivningar för de anställda där det nu
bl a framgår vilka kvalifikationer som behövs för respektive tjänst, detta
saknades tidigare och är något som ska finnas enligt arbetsrätten.
Gällande styrelsens arbete har 6 stycken fokusområden tagits fram rörande
verksamheten och fördelats inom styrelsen, där aktuell/aktuella
styrelsemedlemmar har ansvar för det fokusområde som tilldelats dem. (se
nedan)
Fokusgrupper
Vid styrelsens första möte under våren presenterades ett antal områden som
styrelsen behöver ta tag i. Dessa områden formulerades snabbt till fokusgrupper
och ledamöterna fick välja ansvarsområden baserat på kunskaper och intressen.
Till varje fokusområde ska ansvariga i styrelsen ta fram strategier, rutiner,
checklistor för att underlätta och förtydliga arbetet inom respektive
fokusområde. Detta arbete har påbörjats under 2024 och kommer fortsätta
under 2025.
Följande fokusgrupper formades:
- Marknadsföring/Information: Tydlig marknadsstrategi för hur jouren
presenteras beroende på målgrupp. Ansvar Åsa O och Dan F - Stödjare: Strategi för hur vi får nya stödjare, hur fångar vi upp stödjarnas
behov och motiverar de som tycks vara på väg ut? Ansvar Lotta C och
Ingeborg L - Sponsorer: Strategi i att hitta nya sponsorer som ekonomiskt och på
andra sätt stöttar verksamheten som t.ex. företag, organisationer m.fl.
Vem, vilka kan vara intressanta att bearbeta. Ansvar Ingeborg L och Åsa
M - Samverkan/Nätverkande: Strategi för att hitta och analysera de nätverk
som finns i vårt upptagningsområde och som kan vara intressanta att
samarbeta med för att utveckla vår verksamhet. Ansvar Mona B och Johan
N - Omvärldsanalys: Strategi för inhämtning av intressant information i
omvärlden som gynnar och utvecklar BOJ:s verksamhet, skapa riktlinjer
för återkommande informationsinhämtning till styrelsen i syfte att ligga i
framkant. Ex nya socialtjänstlagen som träder i kraft 2025, andra
förändringar inom myndigheter, kommuner och liknande
samarbetspartners som kan påverka Brottsofferjourens framtid. Ansvar
Johan N - Arbetsgrupp kommuner IOP: Fyrbodal har idag 17 kommuner inom
jourens område. Bland dessa finns ett flertal (6 st) kommuner där man
inte har tecknat avtal. Avtalen syftar till att skapa en trygghet inom
kommunerna där avtalet bistår och på olika sätt skapar en trygghet och
samverkan mellan parterna som ingått avtalet. Även förtroende och
samverkan med polis och andra grupper inom kommunerna står högt på
listan av gemensamma åtaganden. Ansvar Louise E, Åsa O, Dan F, Monika
N.
Att driva och arbeta i en ideell organisation med en blandning av volontärer och
anställd personal kräver en engagerad och kunnig styrelse som tar sitt
arbetsgivaransvar och ger förutsättningar för de anställda att leverera.
Stöd till brottsoffer, anhöriga och vittnen
Stödverksamheten
Antalet personstödsärenden för Brottsofferjouren Fyrbodal uppgår 2024 till 1090 vilket
är en ökning med 84 jämfört med 2023
Brottsofferjouren Fyrbodal har avtal med tingsrätterna i Uddevalla och Vänersborg om
hur verksamheterna skall bedrivas och om gemensam uppföljning.
Antal ärenden i domstol under 2024 vid Tingsrätterna Uddevalla och Vänersborg har
varit 578 vilket är en minskning med 220 jämfört med 2023. En tänkbar orsak till
minskningen kan vara att ett ökat antal vittnesmål sker via telefon eller länk, och vi ser
en liknande trend i hela landet.
Stödverksamheten bedrivs i gott samarbete med Polismyndigheten, kommuner,
tingsrätter, svenska kyrkan och regionen.
Under året har fysiska och digitala möten genomförts för volontärerna i syfte att fylla på
kunskap, utbyta erfarenheter och göra utvärderingar
Jouren har tex genomfört ett antal utbildningsträffar under året, om Aktivt Lyssnande.
Brottsofferjouren Fyrbodal har kontor i Trollhättan på Hjortmossegatan 69.
Utbildningar och konferenser
Brottsofferjouren Fyrbodal har anordnat stormöten för alla aktiva i jouren, vilka
genomfördes 30 maj samt 5 december.
Stormötena är de tillfällen då styrelse, personal och stödjare träffas och
tillsammans bygger upp en starkare ”Vi – känsla”. Under året har två stormöten
hållits, båda i Trollhättan.
Vid vårens möte i Folkets hus Trollhättan valde styrelsen att göra en presentation
av de fokusgrupper man skapat och den verksamhet som påbörjats genom
dessa. Temat blev därför Fokusgruppernas marknad. Fokusområdena
presenterades vid olika bord och deltagarna fick gå runt, titta och ställa frågor.
Material fanns tillgängligt och alla fick en keps med sig hem. Vid lunchen och
fikat fanns det också möjlighet att lära känna varandra lite närmare.
Höstens möte hölls på Scandic hotell i Trollhättan och började med en härlig
frukost. Den följdes av ett intressant föredrag med polisinspektör Victor
Prästbacka om ”Gängrelaterad brottslighet och bedrägerier”. Efter lunch
berättade Eva Wassén om några av jourens böcker hon varit med och skrivit om
däribland ”Våldet går inte i pension”.
Styrelsen tillsammans med personalen presenterade sig mellan föredragen och
berättade kortfattat om sina fokusområden.
Utbildning/konferens arrangerat av Brottsofferjouren Sverige eller
Brottsoffermyndigheten:
Jouren har deltagit i ordförandekonferens och årsstämma vid Brottsofferjouren
Sverige, samt flera samordnarkonferenser och flera digitala seminarier
Seminarier eller sammankomster som genomförts av Brottsofferjouren
Fyrbodal:
Informationsbord samt information/presentation om BOJ
Nösnäsgymnasiet Stenungsund, Nämdemannaföreningen Trollhättan, Rädda
Barnen Trollhättan, Seniorfredagar i Färgelanda, Östraboskolan Uddevalla,
PRO Trollhättan, träff för pensionärsgrupper i Uddevalla, Senior dag i
Stenungsund, Hyresgästföreningen Trollhättan, Rebeccasystrarna Trollhättan,
Margretegärdeskolan Uddevalla, Margaretaorden i Uddevalla, Infobord
Bohusläns Museum samt Östraboskolan på Orange Day, Kronan i Trollhättan,
Kyrkofullmäktige i Trollhättan, Vård-och omsorgsprogrammet Swedenborg
Trollhättan, Vänersborgs museum
Jouren deltar i planering samt genomförande av att antal kommuners
aktiviteter för ”En vecka fri från väld samt Orange Day, som tex Uddevalla,
Trollhättan, Vänersborg och Stenungsund.
PKC, Polisens kundtjänst i Bengtsfors med information angående projektet
”Har du ställt frågan”
Föreläsning på tema bedrägerier och våld mot äldre
Brottsofferjouren Fyrbodal arrangerade tillsammans med Uddevalla kommun
den 19 september, en föreläsning i ämnet ”Våldet går inte i pension” där
föreläsare var Eva Wassen Eriksson, författare till boken. Samtliga
pensionärsföreningar bjöds in till denna föreläsning.
Brottsofferdagen 22 februari
Seniordagen i Stenungsund, om Boj samt om bedrägerier, i samarbete med
kommunen och Polisen
Övrigt deltagande
Utvecklingsdag Våld i nära relation (VIN) nätverket Vänersborg, Trollhättan
och Lilla Edet
Internationella kvinnodagen på Dalaberg, Uddevalla
Trygghetsvandringar i Uddevalla Stad
Jouren anordnade 20 maj en studieresa till Brottsofferjouren Borås, med
fokus på domstolsstöd, för alla våra stödjare i domstol
Marknadsföring av vår verksamhet
Information på 4 annonspelare i Strömstad
Marknadsfört vår film om Brottsofferjouren Fyrbodal på möten, nätverk,
föreläsningar och sociala medier
Information på digitala medier som tex Facebook och Instagram, samt vår
hemsida www.fyrbodal.bo.se
Samverkan
Brottsofferjouren Fyrbodal samverkar med Fyrbodals 17 kommuner, polisområde
Fyrbodal, tingsrätterna i Uddevalla och Vänersborg, Brottsofferjourerna i Västra
Götaland, Studieförbundet Vuxenskolan, Orange Bikers, Fokusgrupp för jämlik
trygghet i Trollhättan, Integrationsforum och Antidiskrimineringsbyrån Fyrbodal
och flera andra ideella föreningar.
Jouren är representerad i lokala BRÅ (Brottsförebyggande råd) i Uddevalla samt
VIN (våld i nära relation) nätverken i Trollhättan, Vänersborg, Strömstad,
Tanum, Lilla Edet, Orust, Stenungsund och Tjörn.
Gåvor
Wilma Memorial Run 20 juli
Strömstad och Trollhättans Pastorat, Ärtemarks församling
Medlemmar i Brottsofferjouren Fyrbodal och privatpersoner
Vi vill framföra vårt varma tack till sponsorer och bidragsgivare, era bidrag är
mycket viktiga för vår verksamhet.
Sammanfattning
2024 har varit ett år med fokus på att utveckla, förvalta och förbättra jourens
arbete både internt och externt. Att säkerställa så att ekonomin fortsätter vara
god, behålla, utveckla och rekrytera nya volontärer samt se över att vi har en
god arbetsmiljö med intressanta arbetsuppgifter och utvecklingsmöjligheter för
våra anställda.
Trollhättan 20 december 2024
Louise Eriksson
Ordförande
Dan Fogelberg
Sekreterare
Ingeborg Lantz
Vice Ordförande
Johan Nilsson
Ledamot
Inger Taflin
Kassör
Åsa Marcus
Ledamot
Åsa Osbeck
Ledamot
Liselotte Cohén
Personalansvarig
Mona Dieng
Ledamot
Monica Andersson Nielsen
Ledamot